Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!
25 Kwiecień 2024   |   Imieniny: Marek, Jarosław, Wasyl

facebook

 

Stanowisko Zarządu Oddziału Powiatowego ZNP w Chełmie w sprawie projektu ustawy Prawo oświatowe

znpZarząd Oddziału Powiatowego ZNP w Chełmie nie popiera projektu ustawy proponowanej przez MEN - Prawo oświatowe.
Uważamy, że zmiany wprowadzą chaos do polskiej oświaty. Będą niekorzystne dla nauczycieli, rodziców, a przede wszystkim uczniów, którzy są podmiotem nauczania. Wiążą się z ogromnymi kosztami, na które  państwo nie jest przygotowane. Należy zastanowić się nad sensownym przeznaczeniem środków, których i tak ciągle brakuje w budżecie. Polska oświata zamiast rozkwitać, zaczyna się cofać, a powrót do przeszłości to nie najlepszy kierunek polityki państwa. Proponowane zmiany dotyczą tak wielu obszarów polskiej oświaty i są tak głębokie, że można odnieść wrażenie, iż obecny system edukacji w ogóle nie funkcjonuje.

Zastrzeżenia budzą:

1) Ustrój szkolny, w którym brak realnych przesłanek do tak głębokiej zmiany.

2) Rzeczywiste skrócenie ścieżki edukacyjnej ucznia, zmuszenie go do wcześniejszego, niż dotąd, podjęcia decyzji o profilu kształcenia.

3) Dyskryminacja uczniów szkół branżowych I i II stopnia, którzy po 5-letnim cyklu kształcenia (dłuższym o rok) nie będą mieli równych szans w kształceniu wyższym.
Kto w takiej sytuacji zdecyduje się na naukę w szkole branżowej? Czy w efekcie tak niekorzystnych zmian nie nastąpi całkowita zapaść szkolnictwa zawodowego?

4) Wolontariat, który przestanie być dobrowolną pracą na rzecz ucznia czy szkoły, a stanie się elementem koniecznym przy ocenie pracy.

5) Powrót do harcerstwa, wielokrotnie cytowany w ustawie, jest sygnałem wprowadzenia do szkół tej organizacji młodzieżowej jako jedynie słusznej i właściwej.

6) W szkołach ponadgimnazjalnych odchodzi się do tworzenia klas profilowanych, zakłada się tylko kształcenie ogólne. Co stanie się z młodzieżą szczególnie uzdolnioną?

Ramowe plany nauczania - uwagi:

1) Zsumowanie liczby godzin  fizyki, chemii, biologii i geografii (18 godzin w cyklu 5-letnim) i brak tych przedmiotów na sprawdzianie/egzaminie po VIII klasie.

2) Nauka programowania - przy 1 godzinie informatyki tygodniowo.

3) Przyroda w klasach IV – brak godzin dla nauczycieli przyrody.

4) Przeznaczenie 0,5 godziny na oddział z godzin dyrektorskich stanowi niedopuszczalne minimum.

5) Ustalenie 10 godzin doradztwa  zawodowego w klasie VII i 10 godzin w klasie VIII (razem 20 godzin w ciągu dwóch lat nauki) spowoduje, że doradztwo nie spełni swojej roli.

6) Wprowadzenie drugiego języka obcego w klasach VII-VIII to zbyt późne posunięcie  w przypadku nauki języka.

7) Suma godzin w obecnej szkole podstawowej (w klasach I-VI) i gimnazjum (w klasach I-III) jest wyższa o 25 godzin od obecnej propozycji MEN dotyczącej ilości godzin w klasach I-VIII szkoły podstawowej.
W liceum liczba godzin w cyklu kształcenia ogólnego pozostała taka sama, ale rozłożona na 4 lata. Nie przewiduje się kształcenia rozszerzonego tzw. klasach profilowanych, których główną ideą było i jest rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.

8) Proponowane ramówki w liceach ogólnokształcących obejmują mniej godzin w nauczaniu przedmiotów przyrodniczo – matematycznych.

Dotychczas uczniowie z klas biologiczno-chemicznych mieli:
a) co najmniej 9 godzin biologii (1 (pp) + 8 (pr)) - średnio 3 godziny w każdym tygodniu w każdym roku nauki,
b) co najmniej 9 godzin chemii (1 (pp) + 8 (pr)) - średnio 3 godziny w każdym tygodniu w każdym roku nauki.
Szkoły w tego typu klasach zwiększały wymiar przynajmniej o godzinę. Teraz proponuje się uczniom 3-4 godziny przedmiotów w liceum ogólnokształcącym - maksymalne 1 godzina w każdym tygodniu w każdym roku nauki. Czy można przygotować do studiów przy takiej liczbie godzin?
Podobnie uczniowie z klas matematyczno-fizycznych mieli:
a) co najmniej 9 godzin fizyki (1 (pp) + 8 (pr)) - średnio 3 godziny w każdym tygodniu w każdym roku nauki,
b) co najmniej 16 godzin matematyki (10 (pp) + 6 (pr)) - średnio 5,(3) godziny w każdym tygodniu w każdym roku nauki.
Teraz proponuje się uczniom:
a) 3-4 godziny fizyki - maksymalnie 1 godzina w każdym tygodniu w każdym roku nauki,
b) 14-15 godzin matematyki - średnio 3,(6)-3,75 godziny w każdym tygodniu w każdym roku nauki.

9) Język polski został zmniejszony o 5 godzin. MEN proponuje 16 godzin, zaś obecnie przy rozszerzeniu funkcjonował system 4+9+8=21.

Wniosek:

Z ramowych planów nauczania wynika, że będzie brakować godzin na pełne etaty dla nauczycieli.

Powrót do kształcenia ogólnego z przed 1999 roku zdaje się być porażką. Przypominamy, że jednym z zarzutów odejścia od starego sytemu było nauczanie ogólne, które nie rozwijało zainteresowań i uzdolnień młodzieży. Bezkrytyczna i sentymentalna podróż w przeszłość  zadowoli tylko fanatyków systemu.

Za Zarząd Oddziału Powiatowego ZNP w Chełmie
Prezes Oddziału Powiatowego ZNP w Chełmie
mgr Ewa Suchań

 
Copyright © 2013 Oddział Powiatowy ZNP w Chełmie. Design by MjP for ZNP Chełm
Design by : Place your Website.